První aprílový víkend na Talavanu se nesl v duchu cvičení Čchi-kung a energie stromů. Tradiční čínské cvičení Čchi-kung má výrazné zdravotní účinky – pročišťuje organismus, upravuje krevní tlak, pomáhá při bolestech zad, artróze a zánětech kloubů. Stromy, zejména borovice, podporují proudění čchi a umocňují tak revitalizační účinky cvičení. Počasí bylo dokonalé, jídlo (tradičně) výborné, parta skvělá… čistá harmonie.

 

První dubnový seminář na Talavanu byl zaměřený na Čchi-kung. Téměř polovina účastníků byla na Talavanu úplně poprvé. Po páteční večeři jsme se sešli k posezení u ohně. Povídali jsme si o historii Čchi-kungu a o základních principech Tchaj-ťi, o čchi a Wu-ťi.

Pojem čchi můžeme vysvětlit jako dech, vnitřní sílu, životní vitalitu. Čchi je v nás i všude kolem nás. V těle proudí v drahách zvaných meridiány. Slovo kung znamená úsilí, práci, umění. Čchi-kung tedy doslova znamená umění práce s dechem, se svou vnitřní silou. Část čchi, kterou máme uloženu v ledvinách, jsme zdědili od rodičů a postupně ji čerpáme. Další část čchi můžeme ovlivňovat, obnovovat, záleží na kvalitě stravy a vzduchu, který dýcháme, a také na způsobu dýchání. Proto je tak důležité naučit se správnému břišnímu dýchání a věnovat pozornost našim stravovacím návykům.

Wu-ťi Čchuang Kung je základním postojem, ze kterého vše vychází. Již jen stání v tomto postoji rozvíjí náš cit pro rovnováhu, sílu nohou a schopnost opřít se o zem (tzv. zakořenit). Chodidla jsou umístěna na šíři ramen, špičky rovnoběžně, kolena mírně pokrčená. Pánev mírně podsadíme a hrudník mírně vtáhneme. Páteř je rovná, hlava jako by byla shora zavěšená a celé tělo na ní volně viselo. Ruce jako by objímaly míč, prsty směřují k sobě. Na těle je vytvořeno 5 oblouků – 2 na rukou, 2 na nohou a jeden na hrudníku.

Sobotní dopoledne jsme věnovali právě opravám Wu-ťi a první části sestavy Tchaj-ťi Čchuang Kung. Odpoledne jsme se vypravili cvičit na nedaleké keltské hradiště, po cestě jsme si zacvičili Čchi-kung se stromy. Večer patřil povídání o využití principů Tchaj-ťi, o jejich aplikaci. V neděli dopoledne jsme dokončili sestavu a při odpoledním závěrečném cvičení dostali od Radka jeden po druhém konkrétní doporučení pro naše cvičení a návody, jak cvičit sami doma.

Veroničino jídlo bylo opět výtečné, plné jarních bylinek. Ochutnali jsme i čerstvě „natočenou“ březovou šťávu.

 

Děkujeme všem účastníkům a těšíme se na Velikonoční pobyt ve znamení síly dechu :-).

 

0 komentáře

Napiš svůj komentář

Chceš se zapojit do diskuse?
Přidej se a napiš svůj názor

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *