Tchaj-ťi čchüan původně vzniklo v Číně jako bojové umění. Cvičením Tchaj-ťi čchüan si můžete nejen vytrénovat schopnost sebeobrany, ale také upevnit své zdraví a kondici.

Tchaj-ťi je často nazýváno jako “meditace v pohybu”, ale mohli bychom mu říkat i “léčba v pohybu”. Je stále více důkazů, že toto cvičení mysli a těla, má velký význam pro léčbu a prevenci mnoha zdravotních problémů. Začít s ním může každý. Tchaj-ťi se dá přizpůsobit komukoliv.

I když je Tchaj-ťi pomalé, jemné a nezadýcháte se, zaměřuje se na sílu svalů, ohebnost a rovnováhu. Z následujících řádků se dozvíte více o jeho příznivých účincích na zdraví a kondici.

KONDICE

Síla svalů
Ve studii z roku 2006 zkoumali vědci Stanfordské univerzity prospěch cvičení Tchaj-ťi čchüan na 39 mužích a ženách průměrného věku 66 let, podprůměrné kondice a alespoň s jedním kardiovaskulárním rizikovým faktorem. Po 36 lekcích Tchaj-ťi čchüan se účastníkům posílila dolní i horní část těla. (publikováno v Alternativních terapiích ve zdraví a medicíně)

Japonské studie se zúčastnilo 113 postarších osob v různých 12 týdenních cvičebních programech. Lidem, kteří cvičili Tchaj-ťi, zesílila dolní část těla o více než 30% a paže o 25%.

“I když nepracujete se závažím, cvičením Tchaj-ťi čchüan posilujete paže, dolní končetiny, svaly na zádech a břiše,” říká internistka Dr. Gloria Yeh, asistentka profesora na lékařské fakultě univerzity Harvard.

Ohebnost
U žen ze stanfordské studie z roku 2006 se prokazatelně zlepšila ohebnost horní i dolní části těla.

Rovnováha
Cvičení Tchaj-ťi čchüan zlepšuje rovnováhu. Podle některých studií omezuje pády. Schopnost vnímat pozici těla v prostoru se s věkem snižuje. Cvičením Tchaj-ťi čchüan pomáháte trénovat tuto schopnost. Strach z pádu může způsobit, že opravdu spadnete. Některé studie zjistily, že cvičením Tchaj-ťi čchüan snižujete tento strach.

 

ZDRAVÍ
V  kombinaci se standardní léčbou cvičení Tchaj-ťi čchüan pomáhá při různých zdravotních komplikacích.

Artritida
Studie Univerzity Tufts zjistila, že při hodinovém cvičení Tchaj-ťi čchüan dvakrát týdně se u účastníků snížila bolest a zlepšila nálada. Cvičením Tchaj-ťi čchüan dosáhli pacienti lepších výsledků než při klasickém cvičení. (publikováno na setkání American College of Rheumatology, říjen 2008)

Podle korejské studie se u pacientů prokazatelně zlepšila ohebnost a zpomalil průběh nemoci. To vše po osmi týdnech cvičení Tchaj-ťi čchüan a následného domácího procvičování. (publikováno v Doplňkové a alternativní medicíně založené na důkazech, prosinec 2008)

Nízká hustota kostní tkáně
Ze závěrů šesti studií pod vedením Dr. Wayna a dalších harvardských vědců vyplývá, že cvičením Tchaj-ťi čchüan můžete pozitivně ovlivnit hustotu kostní tkáně. Kontrolovaná studie o vlivu cvičení Tchaj-ťi čchüan na ženy se sníženou hustotou kostní tkáně právě probíhá ve výzkumném centru Osher a v bostonském lékařském centru Beth Israel Deaconess.

Rakovina prsu
Cvičením Tchaj-ťi čchüan mají ženy trpící rakovinou prsu možnost zlepšit kvalitu svého života. Například ve studii z roku 2008 na Rochesterské univerzitě zjistili, že kvalita života a funkční kapacita se u žen s rakovinou prsu zlepšila. (publikováno v Medicine and Sport Science)

Srdeční choroby

Studie Tchajwanské národní univerzity, zkoumající 53 osob, zveřejnila, že při ročním cvičení Tchaj-ťi čchüan se zlepšil výkon, snížil krevní tlak a zlepšila hladina cholesterolu a inzulínu u osob s vysokým rizikem srdečního onemocnění. Studie nezjistila žádné zlepšení u skupiny osob, které Tchaj-ťi čchüan necvičily. (publikováno v časopise Alternativní a komplementární medicína, září 2008)

Srdeční selhání
Pilotní studie lékařské fakulty Harvardské univerzity zjistila zlepšení chůze a kvality života u třiceti účastníků po 12 týdenním cvičení Tchaj-ťi čchüan. Snížila se i úroveň B – typu natiuretických bílkovin v krvi. Právě probíhá výzkum s dalšími 150 pacienty.

Hypertenze
V přehledu z 26 studií v angličtině nebo čínštině Dr. Yeh hlásil, že v 85% případů cvičení Tchaj-ťi čchüan snížilo krevní tlak. (publikováno v Preventivní kardiologii, jaro 2008)

Parkinsonova choroba
Pilotní studie se 33 pacienty z lékařské fakulty Washingtonské univerzity v St. Louis prokázala zlepšení rovnováhy, schopnosti chůze a celkové pohody u lidí s mírným až středně závažným stavem. (publikováno v časopise Způsoby chůze a držení těla, říjen 2008)

Problémy se spánkem
Podle studie University of California v Los Angeles si cvičením Tchaj-ťi čchüan můžete zlepšit kvalitu i délku spánku. Studie trvala 16 týdnů. (publikováno v časopisu Spánek v červencovém čísle z roku 2008)

Mrtvice
U 136 pacientů, kteří prodělali před půl rokem mrtvici, cvičení Tchaj-ťi čchüan zlepšilo rovnováhu postoje. Cvičení Tchaj-ťi čchüan dosáhlo lepších výsledků než běžné cvičení. (publikováno v časopisu Neurorehabilitation and Neural Repair, leden 2009)

0 komentáře

Napiš svůj komentář

Chceš se zapojit do diskuse?
Přidej se a napiš svůj názor

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *